02 (02) 2021 | Opublikowano 20 gru 2021 Instytucja wiedzotwórcza. O naukowości muzeów Natalia Słaboń Streszczenie → Wraz z poszerzeniem się kompetencji muzeów powstały pytania: Jaki jest status wiedzy produkowanej przez nie, zwłaszcza przez muzea sztuki? Czy mówimy tu o wiedzy eksperckiej? I co miałoby o tym decydować?
02 (02) 2021 | Opublikowano 20 gru 2021 Od Oświecenia po nowe technologie. Książki „produkujące” wiedzę Redakcja Streszczenie → Oto wybór książek, które "produkują" wiedzę. Dokonują transmisji wiedzy "specjalistycznej" lub eksperckiej do społecznych obiegów wiedzy.
02 (02) 2021 | Opublikowano 25 lis 2021 Producenci, kustosze i kurierzy wiedzy Łukasz Kaczyński Streszczenie → Jaki jest dziś status wiedzy? Jak dziś ją produkować i transmitować? Od czego zależą jej społeczne obiegi? Pamiętając o postawionych już wcześniej cennych diagnozach sytuacji szkolnictwa wyższego, widzimy potrzebę kontynuowania wielokierunkowej, zaangażowanej (meta)refleksji, głośnego, publicznego upominania się, a nawet wołania o wolną wszechnicę rozumianą szeroko, jako potencjalną alternatywną, w miarę możliwości ahierarchiczną platformę dialogu i transmisji wiedzy. Wydaje się bowiem, że pojawienie się Wolnej Wszechnicy Polskiej (a następnie, już po wojnie, uniwersytetu i kolejnych uczelni – artystycznych), to wydarzenie oczywiście historycznie doniosłe, ale przede wszystkim wpisujące się w modernizacyjne ambicje i tendencje myślenia o kraju, państwie i społeczeństwie. W takie, które wynikało z przekonania o istotnym – także w pewnym sensie emancypacyjnym – znaczeniu instytucji nauki.