Opublikowano 23 cze 2021 Idzie nowe w starych butach. Dyskurs o pandemii COVID-19 Magdalena Nowicka-Franczak Streszczenie → Jak radzą sobie z pandemią intelektualiści? Można powiedzieć nieco ironicznie, że proponowane przez niektórych z nich historiozoficzne struktury rozpleniły się niczym wirus. Zastanawia jednak schematyczność i jednokierunkowość ich wypowiedzi.
Opublikowano 22 cze 2021 Edukacja jako obietnica. Zdalne uczenie w kulturze braku zaufania Joanna Roszak Streszczenie → W polskim życiu społecznym i politycznym nie utorowano drogi do nauczania pokojowego, a edukacja zdalna w pierwszej fazie pandemii pokazała, jak wielki istnieje kryzys komunikacji. I zaufania. To ostatnie nazywane jest magicznym klejem spajającym całą społeczność szkoły.
Opublikowano 21 cze 2021 Błędne koło. Kino kontra pandemia Grzegorz Fortuna Jr. Streszczenie → Zamykanie, otwieranie i ponowne zamykanie kin, narzucanie obostrzeń i odwoływanie premier przyczyniło się do sytuacji, w której – być może po raz pierwszy w historii – zasadne jest pytanie: czy rok 2019 nie był ostatnim, w którym kino istniało według znanego nam modelu?
Opublikowano 20 cze 2021 Nadzorować i leczyć. Kultura technologiczna w dobie pandemii Marianna Czwojdrak Streszczenie → Jaka jest zależność między społeczną potrzebą bezpieczeństwa a technologią? W jaki sposób internetowe metody inwigilacji kształtują struktury legislacyjne, a zarządzanie kryzysem redefiniuje granicę nadzoru i prywatności?
Opublikowano 19 cze 2021 Bio-formy i burleska. Biomorfizm w sztuce według Andrzeja Turowskiego Anna Markowska Streszczenie → Optyka wzrokocentrycznego biomorfizmu – o czym mówią nam doświadczenia i emocje cancel culture – pozostaje na usługach dyscyplinującej władzy i nie może dekonstruować autokratyzmu awangardy.
Opublikowano 21 cze 2021 Melancholia metropolii Przemysław Owczarek Streszczenie → Pośród ruin starego świata i jego mitycznych sensów, zdegradowanej tradycji, w otulinie bezdusznego kapitalizmu snuje się dość często niebezpieczna pieśń, która zwraca nowoczesny podmiot ku przeszłości i stracie.
Opublikowano 23 cze 2021 Honoris causa Antonina Grzegorzewska Streszczenie → Towarzyszyłam ojcu tamtego dnia, szczególnego także dlatego, że na uroczystości był obecny Stanisław Fijałkowski, profesor Grzegorzewskiego z czasów jego studiów, a laudację napisał Tadeusz Różewicz.
Opublikowano 22 cze 2021 Ridi, pagliaccio! Marcin Stańczyk Streszczenie → Obserwując życie muzyczne roku ZOZO na ekranie komputera, można uznać, że świat muzyki sobie poradził. Towarzyszą nam dobrze znane uśmiechy. Ale stojący na scenie artysta bez uśmiechu po prostu traci na wartości.
Opublikowano 21 cze 2021 Migracje do pikseli Kacper Szalecki Streszczenie → Skoro świętujemy urodziny, to można potraktować te projekty jako cyfrowe podarki od kuratorskich wróżek chrzestnych.
Opublikowano 20 cze 2021 Efekt pandemii? Oprowadzanie na żądanie Redakcja Streszczenie → Po przeniesieniu wydarzeń częściowo do internetu, Muzeum Sztuki w Łodzi powraca do bezpośredniego kontaktu z odbiorcami. Oprowadzanie po wystawach można zamówić... przez telefon.
Opublikowano 23 cze 2021 Geometria dni powszednich Tomasz Bąk Streszczenie → Promień okręgu, w którym poruszam się / w dni powszednie, stale się skraca.
Opublikowano 22 cze 2021 Średniowiecze Tomasz Bąk Streszczenie → Średniowiecze jeszcze nam pozazdrości tej jesieni, tymczasem: wychodzę
Opublikowano 21 cze 2021 We Used to Suck Tomasz Bąk Streszczenie → Pamiętacie jeszcze batalię o słomki?
Opublikowano 19 cze 2021 Jesienna ramówka Tomasz Bąk Streszczenie → Ogromnym zainteresowaniem widzów / cieszy się autorski format Telewizji Polskiej
Opublikowano 18 cze 2021 Mały Gliński Darek Foks Streszczenie → Rewelacyjna i do tego darmowa gra dla ludzi kultury / na czas stanu wyjątkowego (...)
Opublikowano 17 cze 2021 Interwencyjny skup gówna Darek Foks Streszczenie → Główna księgowa znowu drze mordę / na kierownika skupu prozy i zastępcę
Opublikowano 16 cze 2021 List do amerykańskiej kinematografii Darek Foks Streszczenie → Droga Amerykańska Kinematografio, / mam na imię Antonina i nie chodzę.
Opublikowano 15 cze 2021 Idziemy i patrzymy Darek Foks Streszczenie → Panie generale, to szkoła-pomnik / Tysiąclecia Państwa Polskiego
Opublikowano 23 cze 2021 Apokryf pierwszy Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Długo przykładała ucho do kry i słuchała tętna głębiny. Wycięła przeręble jeszcze w kilku miejscach, aż poczuła ciężar. Uklękła gołymi kolanami na lodzie i zaczęła coś mówić do wody.
Opublikowano 22 cze 2021 Cofka Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Tym razem wszystko toczyło się według starego porządku. Po wytarciu talerzy i schowaniu garnków do spiżarni przebieraliśmy wysuszoną lipę i załadowaliśmy ją do wielkich słoików.
Opublikowano 21 cze 2021 Niespodziewana nowoczesność Maria Krześlak-Kandziora Streszczenie → Piętnastego marca po prostu nie otworzyliśmy sklepu. Dzień wcześniej dyrektor administracyjny Centrum Kultury Zamek w Poznaniu zadecydował: Zamkniemy główne wejście, nie uruchomimy kina, nie otworzy się wystawa, odwołujemy koncerty. Joanna Przygońska, kierowniczka działu literatury, odwołała Festiwal Fabuły i wszystkie spotkania literackie.
Opublikowano 23 cze 2021 Pokaż, gdzie boli Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Réka Mán-Várhegyi i Bianca Bellová nie tylko uzupełniają dotychczasowy obraz literaury węgierskiej i czeskiej, ale także stawiają pytania, których oczekujemy od literatury blisko splecionej z rzeczywistością
Opublikowano 22 cze 2021 „Dzień po dniu” Teresy Tyszkiewicz Anna Łazar Streszczenie → Dopiero niniejsza wystawa uświadomiła, jak ważna i osobna jest to twórczość. Twórczość, która przez doświadczenie ciała, erotykę, budowała silne, niezależne pole, które nie uległo dominującym dyskursom.
Opublikowano 21 cze 2021 „Jesteśmy ludźmi”, czyli pora na sztukę sprzeciwu Sylwia Hejno Streszczenie → Dłoń tuli dłoń, na pościel pada miękkie światło. Dłoń zasłania oczy. Nieidealne ciało przywiera do drugiego nieidealnego ciała. Tematem są uczucia, czułości, troski. Ale też wdzierający się w życie strach
Opublikowano 20 cze 2021 Pandemonium. Historia przepowiedzianej katastrofy Adam Mazur Streszczenie → Prowadzona przez Waldemara Tatarczuka Galeria Labirynt stworzyła nowy model instytucji sztuki szybkiego reagowania. Nie przygotowuje programu z dwu-trzyletnim wyprzedzeniem. Reaguje z miesiąca na miesiąc.
Opublikowano 22 cze 2021 Presje nieświadomych strategii Łukasz Kaczyński Streszczenie → Rozmowa z reżyserem Marcinem Wierzchowskim o lockdownie, który zmienił kształt jego spektaklu „Solaris” w Teatrze Ludowym, o społecznym transferze lęku i życiu jako projekcie, który został podważony.
Opublikowano 22 cze 2021 Pociąg do archiwów Katarzyna Mąka-Malatyńska Streszczenie → Rozmowa z Maciejem Drygasem o buszowaniu w archiwach i o stworzonym przez niego Polskim Archiwum Filmów Domowych, także w kontekście paralelności praktyk podczas pandemii.
Opublikowano 21 cze 2021 Jeżeli nie będziemy tańczyć razem, to z nami koniec Joanna Glinkowska Streszczenie → Rozmowa Katarzyną Słobodą i Agatą Siniarską, autorkami wystawy „Prototypy 04: Agata Siniarska. Osuwisko” w Muzeum Sztuki w Łodzi, o choreografii wystaw oraz o istocie muzeów w kontekście antropocenu.
Opublikowano 07 maj 2021 Przystanek pandemia, peryferie i nowa perspektywa Łukasz Kaczyński Streszczenie → Oddajemy w państwa ręce pierwszy numer nowego czasopisma kulturalno-naukowego. Pierwszego od dawna o takim charakterze, osadzonego w Łodzi i pierwszego w ogóle, które jest efektem kooperacji czterech ważnych ponadlokalnych partnerów merytorycznych. Rzecz właściwie bez precedensu. Stoi za tym łączące nas rozpoznanie pewnych niedostatków, na kilku płaszczyznach. Jest też pewna idea. Wierzymy, że specyficznie pojęta peryferyjność (rozumiana opisowo, nie wartościująco) może stać się punktem wyjścia do bardziej zróżnicowanego myślenia o miejscu i znaczeniu polskiej kultury. Łódź, ze swoją historią i lokalizacją, jako miasto historycznie związane ze sztuką awangardową, wydaje się dla takiego czasopisma najlepszym ośrodkiem. Temat numeru pierwszego narzucił się sam. Rozważamy dziś konsekwencje pandemii, opisujemy zmiany, jakie już dokonały się pod wpływem COVID-19. Zapraszając na łamy badaczy kultury i artystów, pytamy o te zmiany, które dopiero nastąpią lub są możliwe.