Opublikowano 20 gru 2021 Wolne wszechnice a dobro wspólne Krystian Szadkowski Streszczenie → Instytucje, które w historii były ukierunkowane na dobro wspólne, jako laboratoria stosunków społecznych, to niezbędny punkt odniesienia w rozmowie o przyszłości edukacji wyższej w Polsce.
Opublikowano 20 gru 2021 „Trzecie miejsce” w internecie albo jak być GLAM Marta Malina Moraczewska Streszczenie → Znachorki cyfrowej wiedzy działają na styku sztuki, nauki i technologii, muzea otwierają zasoby w sieci, a kustoszami wiedzy stają się uczestniczki i uczestnicy edytonów. Pozytywy tego modelu dostrzegają kolejne zespoły badaczy.
Opublikowano 20 gru 2021 Humanistyka w mieście. O Stefanii Skwarczyńskiej Tomasz Majewski Streszczenie → Sytuacja niedopasowania między wyłaniającymi się instytucjami szkolnictwa wyższego, światem nauki i otoczeniem społecznym nie jest zagadnieniem marginalnym. Nie jest też często dyskutowana.
Opublikowano 20 gru 2021 Inteligenckie dziedzictwo w przemysłowej Łodzi Agata Zysiak Streszczenie → Tarcia między rektorami, Kotarbińskim i Chałasińskim, rozpoczęły się już na początku współpracy. Socjolog ostro krytykował „zmodernizowany akademizm” Kotarbińskiego. Konflikt miał wyraźny charakter programowy.
Opublikowano 01 lut 2022 O sztuce operatorskiej i dydaktyce. Refleksje Stanisław Szymański Streszczenie → Uczymy narzędzi, by stały się częścią kreatywnego procesu tworzenia filmu. Sens tej dyscypliny zamyka się w zdaniu, że „sztuka operatorska” jest narracją wizualną tworzoną za pomocą elementów technicznych i technologii.
Opublikowano 20 gru 2021 Szkiełko i oko. Okulografia w świecie sztuki Dagna Kidoń Streszczenie → Prawdziwie interesującym i nowym zjawiskiem jest wykorzystanie technologii w badaniach nad sztuką, które pozwalałaby na lepsze zrozumienie procesu zachodzącego między dziełem a odbiorcą.
Opublikowano 20 gru 2021 Świętując fotografię. Fotozoficzne przejęcia Andrzeja Różyckiego Anna Mazela Streszczenie → Nareszcie Andrzej Różycki doczekał się dużej ekspozycji ukazującej wielowarstwowość jego sztuki oraz przenikanie się wszystkich jego zainteresowań i artystycznych działalności.
Opublikowano 20 gru 2021 „Szalone muzeum”: Archeologia grupy „a.r.” [fragment książki] Maciej Cholewiński Streszczenie → Napisana przeze mnie historia zaczyna się w roku 1910, kończy się w okolicach 1950. Wydarzyły się w tym czasie trzy wojny. Wielki Kryzys. Hitleryzm. Komunizm. A Władysław Strzemiński stworzył kolekcję sztuki grupy „a.r.”
Opublikowano 20 gru 2021 Procesy twórcze i poznawcze w sztuce i nauce Tomasz Ferenc Marek Domański Streszczenie → Zmiany w paradygmacie uprawiania nauki pozwalają na ponowne połączenie naukowej i artystycznej perspektywy poznawczej, wzajemne uzupełnianie metod poznawczych i coraz częstszą współpracę artystów i naukowców.
Opublikowano 20 gru 2021 Postawa humanisty i postawa humanistyczna dziś Anna Legeżyńska Streszczenie → Potocznie „humanista” to ktoś o szczególnej wrażliwości, odmiennej od osobowości racjonalistycznej, podległej władzy rozumu i empirii. Ale to, jak i wiele innych rozróżnień staje się już nieostre.
Opublikowano 20 gru 2021 Muri Uniwersalne Adam Lipszyc Streszczenie → Uniwersytet Muri odrodził się, kiedy samozwańczy pseudokanclerz nadał mu imię Franza Kafki. Odtąd ta podwójnie kanciarska uczelnia – podróbka źródłowej blagi, fantom widma – rozwijała się już bez oporów.
Opublikowano 20 gru 2021 Sztuka etykiety Łukasz Najder Streszczenie → Pamiętam bicie drewnianym piórnikiem w dłoń, dźganie wskaźnikiem od map w żebra, targanie za uszy. Działo się to nie w zaborze pruskim półtora wieku temu, ale w łódzkiej podstawówce w schyłkowym PRL-u.
Opublikowano 20 gru 2021 Pszczyński mikrokosmos dopełniała zieleń Dorota Brauntsch Streszczenie → Ziemia pszczyńska zachowała rolniczy charakter i swój zielony mikrokosmos, którego próg przekroczyłam w dzieciństwie, jeżdżąc do babci na wieś. Musiał ten świat już wtedy we mnie wsiąkać, a ja w niego.
Opublikowano 20 gru 2021 Tu es mon p (prze-smyk tkacki) Bianka Rolando Streszczenie → Wagonik kolejki linowej, wagonik rozpięty gra drań-dna / piętro dobudowuje się na wysokości-ości obławy da, da
Opublikowano 20 gru 2021 Egyptian Blue, 30 gramów Bianka Rolando Streszczenie → Ręka jest sina i zającom donosi chłodną wiadomość / Wypadłam zniszczona, nie pasowana, ślepa jak dziecię
Opublikowano 20 gru 2021 Czerwony domek Bianka Rolando Streszczenie → Obserwuj mały, czerwony domek w podwójnej soczewce / Krzywo wznoszony (stąd nie pewny widok) na przeszłe obłości
Opublikowano 20 gru 2021 Scena portowa Bianka Rolando Streszczenie → Przetarte szlaki zielonego, który na różu kotwiczy małą historię / Do odwołania, śmieje się szczerbaty kil statku, do głębi poruszony
Opublikowano 20 gru 2021 Antropozoonomie (wybór) Patrycja Dołowy Streszczenie → Widziano ją w pobliżu wsi Wasilkowo, na północ od Hajnówki. Kawałek od drogi na Białystok. Ponoć uwielbiała pola rzepaku. Matylda się wyrwała. Matylda jest wolna. Matylda uciekła z domu, szlaja się z żubrami.
Opublikowano 20 cze 2022 List do Ministra Kultury w sprawie przyszłości Muzeum Sztuki w Łodzi Redakcja Streszczenie → Publikujemy list do Ministra Kultury prof. Piotra Glińskiego w sprawie przyszłości Muzeum Sztuki w Łodzi przygotowany przez członków Rady Programowej „Kalejdoskopu Kultury”.
Opublikowano 30 mar 2022 Miasto kreacji – miasto przyszłości. Debata miast kreatywnych UNESCO Redakcja Streszczenie → Po raz pierwszy przedstawiciele polskich Miast Kreatywnych UNESCO spotkali się i dyskutowali o wyzwaniach dla miast. Debata odbyła się w EC1 – Mieście Kultury, a „KK” był jej partnerem medialnym i uczestnikiem.
Opublikowano 03 lut 2022 Zbiorowa nie-pamięć Kevin Kołeczek Streszczenie → Większość materiałów udostępnianych w internecie to audiowizualny odpad, który odpowiednio przetworzony może mieć pewną wartość. Czy istnieje metoda na zebranie roztrzaskanej pamięci zbiorowości?
Opublikowano 20 gru 2021 Instytucja wiedzotwórcza. O naukowości muzeów Natalia Słaboń Streszczenie → Wraz z poszerzeniem się kompetencji muzeów powstały pytania: Jaki jest status wiedzy produkowanej przez nie, zwłaszcza przez muzea sztuki? Czy mówimy tu o wiedzy eksperckiej? I co miałoby o tym decydować?
Opublikowano 20 gru 2021 Jak robić Akademię? Ankieta redakcji Redakcja Streszczenie → Na pytanie odpowiadają wybitni przedstawiciele i przedstawicielki życia akademickiego, ludzie zaangażowani w dyskusję o stanie szkolnictwa wyższego, m.in. Inga Iwasiów.
Opublikowano 20 gru 2021 Nie czas umierać. Kino w pandemii i w postpandemii Anna Wróblewska Streszczenie → Kolejne lockdowny i restrykcje dotknęły każdy z segmentów branży, choć w nierównym stopniu. Produkcja filmów i usługi po pierwszym wstrząsie ustabilizowały się, ale przyszłość dystrybucji to dziś wielka niewiadoma.
Opublikowano 20 gru 2021 Analiza aktów w fotografii i pułapka teorii patriarchatu Weronika Kobylińska Streszczenie → Tak się składa, że większość mężczyzn-fotografów, których „odkryła” Czartoryska i których karierom sprzyjała, interesowało fotografowanie nagich kobiet i wykorzystywanie ich ujęć w swych strategiach wizualnych.
Opublikowano 20 gru 2021 Od Oświecenia po nowe technologie. Książki „produkujące” wiedzę Redakcja Streszczenie → Oto wybór książek, które "produkują" wiedzę. Dokonują transmisji wiedzy "specjalistycznej" lub eksperckiej do społecznych obiegów wiedzy.
Opublikowano 20 gru 2021 Praca, prace i pałace Agata Cieślak Streszczenie → Program obchodzącego 90-lecie Muzeum Sztuki miał charakter wybitnie międzynarodowy i wychodził poza rodzime uwarunkowania i aktualia. Jego część odnosiła się do istoty tego, czym jest dziś instytucja zajmująca się sztuką.
Opublikowano 20 gru 2021 Bill Readings i mieszkańcy ruin Paulina Frankiewicz Streszczenie → Jakie remedium dla akademii proponował Bill Readings? Przygotowanie jej członkiń i członków do zamieszkiwania ruin – tego, co pozostało z poddanego zmianom uniwersytetu.
Opublikowano 20 gru 2021 „Obumarła” Anne Boyer: Książka przeciwko pięknu Magdalena Sikorska Streszczenie → Ten erudycyjny zbiór esejów dokumentuje życie Anne Boyer po tym, jak dowiedziała się, że jest chora na raka piersi. Eksponuje doświadczenie kobiece w cielesnym, duchowym, kulturowym i politycznym ujęciu choroby.
Opublikowano 20 gru 2021 Márai i Hůlová: Tam i z powrotem Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Powieść Petry Hůlovej dzieli od dzienników podróżnych Sándora Máraiego niemal sto lat. Dużym więc zaskoczeniem może być propozycja przeczytania ich jako przykładów odważnego interpretowania współczesności.
Opublikowano 16 lut 2022 Mając dźwignię, możesz podnieść planetę Łukasz Kaczyński Streszczenie → Przemek Staroń: W przypadku większości uczelni osiąga się efekt wyrównywania szans – jeśli to dobrze działa. Uczelnie mają do tego narzędzia, także do poprawiania świata. Ale czy z nich korzystają?
Opublikowano 15 lut 2022 „Obsada” Wendelien van Oldenborgh: przeciw niewidzialnym przywilejom Redakcja Streszczenie → „Obsada” to nowa produkcja filmowa Wendelien van Oldenborgh, zrealizowana specjalnie dla Muzeum Sztuki w Łodzi i Szkoły Filmowej. Jest próbą stworzenia innych, niepatriarchalnych opowieści oraz metod pracy.
Opublikowano 20 gru 2021 Tłumacząc „Ulissesa” musiałem czasem zatykać uszy Łukasz Kaczyński Streszczenie → Maciej Świerkocki: Nie ma takiego przykazania z „dekalogu tłumacza”, którego bym nie naruszył, nie wyłączając szóstego – mówi autor nowego, drugiego po pół wieku, przekładu „Ulissesa”.
Opublikowano 20 gru 2021 Możemy wymyślać tożsamości, ale nie być w nich zamknięte Anna Łazar Streszczenie → Gluklya: Potencjalne Towarzystwo Zjednoczonego Feminizmu ma zająć się eksploatacją pracy kobiet i dzieci w krajach trzeciego i drugiego świata. Dzięki nim różni państwo co chwila kupić nowe ubrania i zawsze wyglądać świeżo i powabnie.
Opublikowano 25 lis 2021 Producenci, kustosze i kurierzy wiedzy Łukasz Kaczyński Streszczenie → Jaki jest dziś status wiedzy? Jak dziś ją produkować i transmitować? Od czego zależą jej społeczne obiegi? Pamiętając o postawionych już wcześniej cennych diagnozach sytuacji szkolnictwa wyższego, widzimy potrzebę kontynuowania wielokierunkowej, zaangażowanej (meta)refleksji, głośnego, publicznego upominania się, a nawet wołania o wolną wszechnicę rozumianą szeroko, jako potencjalną alternatywną, w miarę możliwości ahierarchiczną platformę dialogu i transmisji wiedzy. Wydaje się bowiem, że pojawienie się Wolnej Wszechnicy Polskiej (a następnie, już po wojnie, uniwersytetu i kolejnych uczelni – artystycznych), to wydarzenie oczywiście historycznie doniosłe, ale przede wszystkim wpisujące się w modernizacyjne ambicje i tendencje myślenia o kraju, państwie i społeczeństwie. W takie, które wynikało z przekonania o istotnym – także w pewnym sensie emancypacyjnym – znaczeniu instytucji nauki.