Opublikowano 20 gru 2021 Wolne wszechnice a dobro wspólne Krystian Szadkowski Streszczenie → Instytucje, które w historii były ukierunkowane na dobro wspólne, jako laboratoria stosunków społecznych, to niezbędny punkt odniesienia w rozmowie o przyszłości edukacji wyższej w Polsce.
Opublikowano 20 gru 2021 „Trzecie miejsce” w internecie albo jak być GLAM Marta Malina Moraczewska Streszczenie → Znachorki cyfrowej wiedzy działają na styku sztuki, nauki i technologii, muzea otwierają zasoby w sieci, a kustoszami wiedzy stają się uczestniczki i uczestnicy edytonów. Pozytywy tego modelu dostrzegają kolejne zespoły badaczy.
Opublikowano 20 gru 2021 Humanistyka w mieście. O Stefanii Skwarczyńskiej Tomasz Majewski Streszczenie → Sytuacja niedopasowania między wyłaniającymi się instytucjami szkolnictwa wyższego, światem nauki i otoczeniem społecznym nie jest zagadnieniem marginalnym. Nie jest też często dyskutowana.
Opublikowano 20 gru 2021 Inteligenckie dziedzictwo w przemysłowej Łodzi Agata Zysiak Streszczenie → Tarcia między rektorami, Kotarbińskim i Chałasińskim, rozpoczęły się już na początku współpracy. Socjolog ostro krytykował „zmodernizowany akademizm” Kotarbińskiego. Konflikt miał wyraźny charakter programowy.
Opublikowano 01 lut 2022 O sztuce operatorskiej i dydaktyce. Refleksje Stanisław Szymański Streszczenie → Uczymy narzędzi, by stały się częścią kreatywnego procesu tworzenia filmu. Sens tej dyscypliny zamyka się w zdaniu, że „sztuka operatorska” jest narracją wizualną tworzoną za pomocą elementów technicznych i technologii.
Opublikowano 20 gru 2021 Szkiełko i oko. Okulografia w świecie sztuki Dagna Kidoń Streszczenie → Prawdziwie interesującym i nowym zjawiskiem jest wykorzystanie technologii w badaniach nad sztuką, które pozwalałaby na lepsze zrozumienie procesu zachodzącego między dziełem a odbiorcą.
Opublikowano 20 gru 2021 Świętując fotografię. Fotozoficzne przejęcia Andrzeja Różyckiego Anna Mazela Streszczenie → Nareszcie Andrzej Różycki doczekał się dużej ekspozycji ukazującej wielowarstwowość jego sztuki oraz przenikanie się wszystkich jego zainteresowań i artystycznych działalności.
Opublikowano 20 gru 2021 „Szalone muzeum”: Archeologia grupy „a.r.” [fragment książki] Maciej Cholewiński Streszczenie → Napisana przeze mnie historia zaczyna się w roku 1910, kończy się w okolicach 1950. Wydarzyły się w tym czasie trzy wojny. Wielki Kryzys. Hitleryzm. Komunizm. A Władysław Strzemiński stworzył kolekcję sztuki grupy „a.r.”
Opublikowano 20 gru 2021 Procesy twórcze i poznawcze w sztuce i nauce Tomasz Ferenc Marek Domański Streszczenie → Zmiany w paradygmacie uprawiania nauki pozwalają na ponowne połączenie naukowej i artystycznej perspektywy poznawczej, wzajemne uzupełnianie metod poznawczych i coraz częstszą współpracę artystów i naukowców.
Opublikowano 20 gru 2021 Postawa humanisty i postawa humanistyczna dziś Anna Legeżyńska Streszczenie → Potocznie „humanista” to ktoś o szczególnej wrażliwości, odmiennej od osobowości racjonalistycznej, podległej władzy rozumu i empirii. Ale to, jak i wiele innych rozróżnień staje się już nieostre.
Opublikowano 20 gru 2021 Muri Uniwersalne Adam Lipszyc Streszczenie → Uniwersytet Muri odrodził się, kiedy samozwańczy pseudokanclerz nadał mu imię Franza Kafki. Odtąd ta podwójnie kanciarska uczelnia – podróbka źródłowej blagi, fantom widma – rozwijała się już bez oporów.
Opublikowano 20 gru 2021 Sztuka etykiety Łukasz Najder Streszczenie → Pamiętam bicie drewnianym piórnikiem w dłoń, dźganie wskaźnikiem od map w żebra, targanie za uszy. Działo się to nie w zaborze pruskim półtora wieku temu, ale w łódzkiej podstawówce w schyłkowym PRL-u.
Opublikowano 20 gru 2021 Pszczyński mikrokosmos dopełniała zieleń Dorota Brauntsch Streszczenie → Ziemia pszczyńska zachowała rolniczy charakter i swój zielony mikrokosmos, którego próg przekroczyłam w dzieciństwie, jeżdżąc do babci na wieś. Musiał ten świat już wtedy we mnie wsiąkać, a ja w niego.
Opublikowano 20 gru 2021 Tu es mon p (prze-smyk tkacki) Bianka Rolando Streszczenie → Wagonik kolejki linowej, wagonik rozpięty gra drań-dna / piętro dobudowuje się na wysokości-ości obławy da, da
Opublikowano 20 gru 2021 Egyptian Blue, 30 gramów Bianka Rolando Streszczenie → Ręka jest sina i zającom donosi chłodną wiadomość / Wypadłam zniszczona, nie pasowana, ślepa jak dziecię
Opublikowano 20 gru 2021 Czerwony domek Bianka Rolando Streszczenie → Obserwuj mały, czerwony domek w podwójnej soczewce / Krzywo wznoszony (stąd nie pewny widok) na przeszłe obłości
Opublikowano 20 gru 2021 Scena portowa Bianka Rolando Streszczenie → Przetarte szlaki zielonego, który na różu kotwiczy małą historię / Do odwołania, śmieje się szczerbaty kil statku, do głębi poruszony
Opublikowano 20 gru 2021 Antropozoonomie (wybór) Patrycja Dołowy Streszczenie → Widziano ją w pobliżu wsi Wasilkowo, na północ od Hajnówki. Kawałek od drogi na Białystok. Ponoć uwielbiała pola rzepaku. Matylda się wyrwała. Matylda jest wolna. Matylda uciekła z domu, szlaja się z żubrami.
Opublikowano 20 cze 2022 List do Ministra Kultury w sprawie przyszłości Muzeum Sztuki w Łodzi Redakcja Streszczenie → Publikujemy list do Ministra Kultury prof. Piotra Glińskiego w sprawie przyszłości Muzeum Sztuki w Łodzi przygotowany przez członków Rady Programowej „Kalejdoskopu Kultury”.
Opublikowano 30 mar 2022 Miasto kreacji – miasto przyszłości. Debata miast kreatywnych UNESCO Redakcja Streszczenie → Po raz pierwszy przedstawiciele polskich Miast Kreatywnych UNESCO spotkali się i dyskutowali o wyzwaniach dla miast. Debata odbyła się w EC1 – Mieście Kultury, a „KK” był jej partnerem medialnym i uczestnikiem.
Opublikowano 03 lut 2022 Zbiorowa nie-pamięć Kevin Kołeczek Streszczenie → Większość materiałów udostępnianych w internecie to audiowizualny odpad, który odpowiednio przetworzony może mieć pewną wartość. Czy istnieje metoda na zebranie roztrzaskanej pamięci zbiorowości?
Opublikowano 20 gru 2021 Instytucja wiedzotwórcza. O naukowości muzeów Natalia Słaboń Streszczenie → Wraz z poszerzeniem się kompetencji muzeów powstały pytania: Jaki jest status wiedzy produkowanej przez nie, zwłaszcza przez muzea sztuki? Czy mówimy tu o wiedzy eksperckiej? I co miałoby o tym decydować?
Opublikowano 20 gru 2021 Jak robić Akademię? Ankieta redakcji Redakcja Streszczenie → Na pytanie odpowiadają wybitni przedstawiciele i przedstawicielki życia akademickiego, ludzie zaangażowani w dyskusję o stanie szkolnictwa wyższego, m.in. Inga Iwasiów.
Opublikowano 20 gru 2021 Nie czas umierać. Kino w pandemii i w postpandemii Anna Wróblewska Streszczenie → Kolejne lockdowny i restrykcje dotknęły każdy z segmentów branży, choć w nierównym stopniu. Produkcja filmów i usługi po pierwszym wstrząsie ustabilizowały się, ale przyszłość dystrybucji to dziś wielka niewiadoma.
Opublikowano 20 gru 2021 Analiza aktów w fotografii i pułapka teorii patriarchatu Weronika Kobylińska Streszczenie → Tak się składa, że większość mężczyzn-fotografów, których „odkryła” Czartoryska i których karierom sprzyjała, interesowało fotografowanie nagich kobiet i wykorzystywanie ich ujęć w swych strategiach wizualnych.
Opublikowano 20 gru 2021 Od Oświecenia po nowe technologie. Książki „produkujące” wiedzę Redakcja Streszczenie → Oto wybór książek, które "produkują" wiedzę. Dokonują transmisji wiedzy "specjalistycznej" lub eksperckiej do społecznych obiegów wiedzy.
Opublikowano 20 gru 2021 Praca, prace i pałace Agata Cieślak Streszczenie → Program obchodzącego 90-lecie Muzeum Sztuki miał charakter wybitnie międzynarodowy i wychodził poza rodzime uwarunkowania i aktualia. Jego część odnosiła się do istoty tego, czym jest dziś instytucja zajmująca się sztuką.
Opublikowano 20 gru 2021 Bill Readings i mieszkańcy ruin Paulina Frankiewicz Streszczenie → Jakie remedium dla akademii proponował Bill Readings? Przygotowanie jej członkiń i członków do zamieszkiwania ruin – tego, co pozostało z poddanego zmianom uniwersytetu.
Opublikowano 20 gru 2021 „Obumarła” Anne Boyer: Książka przeciwko pięknu Magdalena Sikorska Streszczenie → Ten erudycyjny zbiór esejów dokumentuje życie Anne Boyer po tym, jak dowiedziała się, że jest chora na raka piersi. Eksponuje doświadczenie kobiece w cielesnym, duchowym, kulturowym i politycznym ujęciu choroby.
Opublikowano 20 gru 2021 Márai i Hůlová: Tam i z powrotem Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Powieść Petry Hůlovej dzieli od dzienników podróżnych Sándora Máraiego niemal sto lat. Dużym więc zaskoczeniem może być propozycja przeczytania ich jako przykładów odważnego interpretowania współczesności.
Opublikowano 16 lut 2022 Mając dźwignię, możesz podnieść planetę Łukasz Kaczyński Streszczenie → Przemek Staroń: W przypadku większości uczelni osiąga się efekt wyrównywania szans – jeśli to dobrze działa. Uczelnie mają do tego narzędzia, także do poprawiania świata. Ale czy z nich korzystają?
Opublikowano 15 lut 2022 „Obsada” Wendelien van Oldenborgh: przeciw niewidzialnym przywilejom Redakcja Streszczenie → „Obsada” to nowa produkcja filmowa Wendelien van Oldenborgh, zrealizowana specjalnie dla Muzeum Sztuki w Łodzi i Szkoły Filmowej. Jest próbą stworzenia innych, niepatriarchalnych opowieści oraz metod pracy.
Opublikowano 20 gru 2021 Tłumacząc „Ulissesa” musiałem czasem zatykać uszy Łukasz Kaczyński Streszczenie → Maciej Świerkocki: Nie ma takiego przykazania z „dekalogu tłumacza”, którego bym nie naruszył, nie wyłączając szóstego – mówi autor nowego, drugiego po pół wieku, przekładu „Ulissesa”.
Opublikowano 20 gru 2021 Możemy wymyślać tożsamości, ale nie być w nich zamknięte Anna Łazar Streszczenie → Gluklya: Potencjalne Towarzystwo Zjednoczonego Feminizmu ma zająć się eksploatacją pracy kobiet i dzieci w krajach trzeciego i drugiego świata. Dzięki nim różni państwo co chwila kupić nowe ubrania i zawsze wyglądać świeżo i powabnie.
Opublikowano 25 lis 2021 Producenci, kustosze i kurierzy wiedzy Łukasz Kaczyński Streszczenie → Jaki jest dziś status wiedzy? Jak dziś ją produkować i transmitować? Od czego zależą jej społeczne obiegi? Pamiętając o postawionych już wcześniej cennych diagnozach sytuacji szkolnictwa wyższego, widzimy potrzebę kontynuowania wielokierunkowej, zaangażowanej (meta)refleksji, głośnego, publicznego upominania się, a nawet wołania o wolną wszechnicę rozumianą szeroko, jako potencjalną alternatywną, w miarę możliwości ahierarchiczną platformę dialogu i transmisji wiedzy. Wydaje się bowiem, że pojawienie się Wolnej Wszechnicy Polskiej (a następnie, już po wojnie, uniwersytetu i kolejnych uczelni – artystycznych), to wydarzenie oczywiście historycznie doniosłe, ale przede wszystkim wpisujące się w modernizacyjne ambicje i tendencje myślenia o kraju, państwie i społeczeństwie. W takie, które wynikało z przekonania o istotnym – także w pewnym sensie emancypacyjnym – znaczeniu instytucji nauki.
Opublikowano 23 cze 2021 Idzie nowe w starych butach. Dyskurs o pandemii COVID-19 Magdalena Nowicka-Franczak Streszczenie → Jak radzą sobie z pandemią intelektualiści? Można powiedzieć nieco ironicznie, że proponowane przez niektórych z nich historiozoficzne struktury rozpleniły się niczym wirus. Zastanawia jednak schematyczność i jednokierunkowość ich wypowiedzi.
Opublikowano 22 cze 2021 Edukacja jako obietnica. Zdalne uczenie w kulturze braku zaufania Joanna Roszak Streszczenie → W polskim życiu społecznym i politycznym nie utorowano drogi do nauczania pokojowego, a edukacja zdalna w pierwszej fazie pandemii pokazała, jak wielki istnieje kryzys komunikacji. I zaufania. To ostatnie nazywane jest magicznym klejem spajającym całą społeczność szkoły.
Opublikowano 21 cze 2021 Błędne koło. Kino kontra pandemia Grzegorz Fortuna Jr. Streszczenie → Zamykanie, otwieranie i ponowne zamykanie kin, narzucanie obostrzeń i odwoływanie premier przyczyniło się do sytuacji, w której – być może po raz pierwszy w historii – zasadne jest pytanie: czy rok 2019 nie był ostatnim, w którym kino istniało według znanego nam modelu?
Opublikowano 20 cze 2021 Nadzorować i leczyć. Kultura technologiczna w dobie pandemii Marianna Czwojdrak Streszczenie → Jaka jest zależność między społeczną potrzebą bezpieczeństwa a technologią? W jaki sposób internetowe metody inwigilacji kształtują struktury legislacyjne, a zarządzanie kryzysem redefiniuje granicę nadzoru i prywatności?
Opublikowano 19 cze 2021 Bio-formy i burleska. Biomorfizm w sztuce według Andrzeja Turowskiego Anna Markowska Streszczenie → Optyka wzrokocentrycznego biomorfizmu – o czym mówią nam doświadczenia i emocje cancel culture – pozostaje na usługach dyscyplinującej władzy i nie może dekonstruować autokratyzmu awangardy.
Opublikowano 21 cze 2021 Melancholia metropolii Przemysław Owczarek Streszczenie → Pośród ruin starego świata i jego mitycznych sensów, zdegradowanej tradycji, w otulinie bezdusznego kapitalizmu snuje się dość często niebezpieczna pieśń, która zwraca nowoczesny podmiot ku przeszłości i stracie.
Opublikowano 23 cze 2021 Honoris causa Antonina Grzegorzewska Streszczenie → Towarzyszyłam ojcu tamtego dnia, szczególnego także dlatego, że na uroczystości był obecny Stanisław Fijałkowski, profesor Grzegorzewskiego z czasów jego studiów, a laudację napisał Tadeusz Różewicz.
Opublikowano 22 cze 2021 Ridi, pagliaccio! Marcin Stańczyk Streszczenie → Obserwując życie muzyczne roku ZOZO na ekranie komputera, można uznać, że świat muzyki sobie poradził. Towarzyszą nam dobrze znane uśmiechy. Ale stojący na scenie artysta bez uśmiechu po prostu traci na wartości.
Opublikowano 21 cze 2021 Migracje do pikseli Kacper Szalecki Streszczenie → Skoro świętujemy urodziny, to można potraktować te projekty jako cyfrowe podarki od kuratorskich wróżek chrzestnych.
Opublikowano 20 cze 2021 Efekt pandemii? Oprowadzanie na żądanie Redakcja Streszczenie → Po przeniesieniu wydarzeń częściowo do internetu, Muzeum Sztuki w Łodzi powraca do bezpośredniego kontaktu z odbiorcami. Oprowadzanie po wystawach można zamówić... przez telefon.
Opublikowano 23 cze 2021 Geometria dni powszednich Tomasz Bąk Streszczenie → Promień okręgu, w którym poruszam się / w dni powszednie, stale się skraca.
Opublikowano 22 cze 2021 Średniowiecze Tomasz Bąk Streszczenie → Średniowiecze jeszcze nam pozazdrości tej jesieni, tymczasem: wychodzę
Opublikowano 21 cze 2021 We Used to Suck Tomasz Bąk Streszczenie → Pamiętacie jeszcze batalię o słomki?
Opublikowano 19 cze 2021 Jesienna ramówka Tomasz Bąk Streszczenie → Ogromnym zainteresowaniem widzów / cieszy się autorski format Telewizji Polskiej
Opublikowano 18 cze 2021 Mały Gliński Darek Foks Streszczenie → Rewelacyjna i do tego darmowa gra dla ludzi kultury / na czas stanu wyjątkowego (...)
Opublikowano 17 cze 2021 Interwencyjny skup gówna Darek Foks Streszczenie → Główna księgowa znowu drze mordę / na kierownika skupu prozy i zastępcę
Opublikowano 16 cze 2021 List do amerykańskiej kinematografii Darek Foks Streszczenie → Droga Amerykańska Kinematografio, / mam na imię Antonina i nie chodzę.
Opublikowano 15 cze 2021 Idziemy i patrzymy Darek Foks Streszczenie → Panie generale, to szkoła-pomnik / Tysiąclecia Państwa Polskiego
Opublikowano 23 cze 2021 Apokryf pierwszy Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Długo przykładała ucho do kry i słuchała tętna głębiny. Wycięła przeręble jeszcze w kilku miejscach, aż poczuła ciężar. Uklękła gołymi kolanami na lodzie i zaczęła coś mówić do wody.
Opublikowano 22 cze 2021 Cofka Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Tym razem wszystko toczyło się według starego porządku. Po wytarciu talerzy i schowaniu garnków do spiżarni przebieraliśmy wysuszoną lipę i załadowaliśmy ją do wielkich słoików.
Opublikowano 21 cze 2021 Niespodziewana nowoczesność Maria Krześlak-Kandziora Streszczenie → Piętnastego marca po prostu nie otworzyliśmy sklepu. Dzień wcześniej dyrektor administracyjny Centrum Kultury Zamek w Poznaniu zadecydował: Zamkniemy główne wejście, nie uruchomimy kina, nie otworzy się wystawa, odwołujemy koncerty. Joanna Przygońska, kierowniczka działu literatury, odwołała Festiwal Fabuły i wszystkie spotkania literackie.
Opublikowano 23 cze 2021 Pokaż, gdzie boli Kinga Piotrowiak-Junkiert Streszczenie → Réka Mán-Várhegyi i Bianca Bellová nie tylko uzupełniają dotychczasowy obraz literaury węgierskiej i czeskiej, ale także stawiają pytania, których oczekujemy od literatury blisko splecionej z rzeczywistością
Opublikowano 22 cze 2021 „Dzień po dniu” Teresy Tyszkiewicz Anna Łazar Streszczenie → Dopiero niniejsza wystawa uświadomiła, jak ważna i osobna jest to twórczość. Twórczość, która przez doświadczenie ciała, erotykę, budowała silne, niezależne pole, które nie uległo dominującym dyskursom.
Opublikowano 21 cze 2021 „Jesteśmy ludźmi”, czyli pora na sztukę sprzeciwu Sylwia Hejno Streszczenie → Dłoń tuli dłoń, na pościel pada miękkie światło. Dłoń zasłania oczy. Nieidealne ciało przywiera do drugiego nieidealnego ciała. Tematem są uczucia, czułości, troski. Ale też wdzierający się w życie strach
Opublikowano 20 cze 2021 Pandemonium. Historia przepowiedzianej katastrofy Adam Mazur Streszczenie → Prowadzona przez Waldemara Tatarczuka Galeria Labirynt stworzyła nowy model instytucji sztuki szybkiego reagowania. Nie przygotowuje programu z dwu-trzyletnim wyprzedzeniem. Reaguje z miesiąca na miesiąc.
Opublikowano 22 cze 2021 Presje nieświadomych strategii Łukasz Kaczyński Streszczenie → Rozmowa z reżyserem Marcinem Wierzchowskim o lockdownie, który zmienił kształt jego spektaklu „Solaris” w Teatrze Ludowym, o społecznym transferze lęku i życiu jako projekcie, który został podważony.
Opublikowano 22 cze 2021 Pociąg do archiwów Katarzyna Mąka-Malatyńska Streszczenie → Rozmowa z Maciejem Drygasem o buszowaniu w archiwach i o stworzonym przez niego Polskim Archiwum Filmów Domowych, także w kontekście paralelności praktyk podczas pandemii.
Opublikowano 21 cze 2021 Jeżeli nie będziemy tańczyć razem, to z nami koniec Joanna Glinkowska Streszczenie → Rozmowa Katarzyną Słobodą i Agatą Siniarską, autorkami wystawy „Prototypy 04: Agata Siniarska. Osuwisko” w Muzeum Sztuki w Łodzi, o choreografii wystaw oraz o istocie muzeów w kontekście antropocenu.
Opublikowano 07 maj 2021 Przystanek pandemia, peryferie i nowa perspektywa Łukasz Kaczyński Streszczenie → Oddajemy w państwa ręce pierwszy numer nowego czasopisma kulturalno-naukowego. Pierwszego od dawna o takim charakterze, osadzonego w Łodzi i pierwszego w ogóle, które jest efektem kooperacji czterech ważnych ponadlokalnych partnerów merytorycznych. Rzecz właściwie bez precedensu. Stoi za tym łączące nas rozpoznanie pewnych niedostatków, na kilku płaszczyznach. Jest też pewna idea. Wierzymy, że specyficznie pojęta peryferyjność (rozumiana opisowo, nie wartościująco) może stać się punktem wyjścia do bardziej zróżnicowanego myślenia o miejscu i znaczeniu polskiej kultury. Łódź, ze swoją historią i lokalizacją, jako miasto historycznie związane ze sztuką awangardową, wydaje się dla takiego czasopisma najlepszym ośrodkiem. Temat numeru pierwszego narzucił się sam. Rozważamy dziś konsekwencje pandemii, opisujemy zmiany, jakie już dokonały się pod wpływem COVID-19. Zapraszając na łamy badaczy kultury i artystów, pytamy o te zmiany, które dopiero nastąpią lub są możliwe.